Den gule betalingszone, som blev indført d. 1. marts i år har gjort det nemmere at finde en parkeringsplads til bilen. Både for dem der bor i Valby, på Ydre Østerbro og på Ydre Nørrebro.
- Vi har fået mere plads til beboerne og deres biler. Og pendlernes trafik er blevet begrænset i vores område, siger Allan Marouf, som er formand for Østerbro Lokaludvalg, til P4 København.
Vi har fået mere plads til beboerne og deres biler, og pendlernes trafik er blevet begrænset i vores område.
Men Allan Marouf siger samtidig, at problemet med mangel på parkeringspladser nu blot er rykket ud til dem, der bor i området bag den gule zone. Derude hvor det er gratis at parkere.
Det samme gælder i Valby. Det siger Michael Fjeldsøe, som er formand for Valby Lokaludvalg, til P4 København.
- Dem, der bor inde i gul zone, synes, det er en god idé, fordi det har lettet deres hverdag. Men dem, der bor lige udenfor zonen, oplever det som et stort problem.
En af dem, som nu har svært ved at finde en plads, er Svend Aage Linde. Han bor nord for betalingszonen på Østerbro. Han siger til P4 København:
- Vi har aldrig haft så mange biler her i gaderne på den anden side af zonen. Lige nu er der tæt proppet. Så jeg skal typisk gå 400-500 meter for at finde en parkeringsplads.
De Radikale vil udvide med mere betaling i byen
Mette Annelie Rasmussen, Rad. V., er parat til at se på, om man skal udvide ordningen med den gule zone, så der bliver betaling for parkering endnu flere steder i byen.
- Man kan se, at ordningen med den gule zone virker efter hensigten og endda meget hurtigt. Der bliver bedre plads til københavnernes biler, og det var grunden til at De Radikale gik med. Men det viser sig nu, at der er en slagside - nemlig at pendlerne bare sætter bilen i andre kvarterer. Så vi skal have kigget nærmere på, om vi skal udvide zonerne, siger hun.
Det viser sig nu, at der er en slagside. Nemlig at pendlerne bare sætter bilen i andre kvarterer. Så vi skal have kigget nærmere på, om vi skal udvide zonerne.
Også borgmesteren er klar til at tage skridtet videre
Erfaringerne med den nye gule zone overrasker ikke Enhedslistens Morten Kabell, som er borgmester i Teknik- og Miljøudvalget i København. Han er også klar til at tage skridtet videre:
- Jeg synes, at man skal kigge på, hvornår er tiden kommet til, at vi udvider betalingsområdet for parkering i København.
I Københavns kommune regner man med, at en foreløbig analyse af effekten af gul zone er klar til august.